Anne Iben

Singer/ Songwriter

Anmeldelser

“Stemninger og billeder er vel kønsløse, så når folk som Erik Grip, Eik Skaløe, Skousen og Ingeman, Kim Larsen og ikke mindst protestsangeren Jan Toftlund “flimrer frem fra støvet” fra de musikalske erindringer hos lytteren her, må vi jo konkludere, at vi er godt i gang med at bevæge os “Til verdens ende” med Anne Iben.

Miss B. Haven med Lise Cabble er ej heller ikke langt væk i eksempelvis sangene “Napoleon” og “Hun lå som redt”.

Anne Iben synger albummet igennem ufortrødent og uden tilbageholdenhed, og naturligvis med “tro på egne evner” sig frem i ord og billeder med noget på hjerte.

Derfor er der skam mening i, at “overgive” sig til Anne Ibens retrospektive melodier og tekster, da det er interessant at lytte til.

Anne Ibens første grammofonindspilning, må derfor og herfra betegnes som værende vellykket og fuldbragt som i “lykkedes til UG”.

Det er måske ikke hele ideen med pladen at tage afsæt i det danske (musikalske) arvesølv og føre det videre i en opdateret version 2. Men jeg fristes da til at spørge; hvorfor kunne det egentlig ikke være budskabet? De store kunstnere fra dengang “verden ikke var af lave”, vil jo os noget relevant. En fortælling, et budskab, et opråb! Det virker til, at Anne Iben har grebet stafetten, og “Lasten er fuld af guld”, som der også synges i samme sang på albummet.

Vi kommer vidt omkring fra en indianerdreng der leder efter guld (“Til verdens ende”), til “Bipolare dønninger” og i sangen “På tynd is” vil jeg især fremhæve beatet og selve guitartemaet temaet fra fantastiske Rune Kjeldsen (CV. Jørgensen, The Savage Rose m.fl.) og Kim Larsen, og Kjukken spøger sørme igen via Jesper Haugaards friske pumpen bas-spil (lyt til sangen “Vinternat” med Larsen, og du vil høre Haugaards mestring i samme vibe som fornemmes i Anne Ibens nævnte sang). For netop Haugaard passede bassen i Kim Larsen og Kjukken, og derfor er det også stort og unikt for pladen, at sådan en kapacitet er med på holdet.

Anne Ibens debutalbum er da også indspillet i Medley, hvor Larsen indspillede mange af klassikerne, heriblandt “Syrenprinsessen” med af netop Jan Toftlund. Den sang kunne jeg i øvrigt sagtens forestille mig et nyt, frisk bud på fra Anne Iben engang. Mathilde Bondo sang sangen så fint, og den musikalske lighed imellem hende og Anne Iben er vel til at få øje på.

Der er fuld plade, hvad angår flere “store kanoner” på pladen, og selveste Knud Møller er også formået at blive indfanget til projektet.

Derudover kan det også nævnes at trommerne på pladen spilles af Eddi Jarl Sørensen (Lilholt, Vestbo Trio m.fl.).

Jesper Bo Hansen (Anne Linnet, Jesper Binzer m.fl.) er pladsens producer, og han skal naturligvis fremhæves. Han har sat holdet og formået at få en helhed ud af det, så Anne Ibens melodier og tekster bliver spillet og fremhævet på højeste niveau.

“Nok er stjernerne i fodbold en oplevelse at spille med og mod,” tænker jeg (selvom jeg ikke har begreb om det), men pointen er, at “mindre” kan også gøre det, og her håber jeg, du er med mig, Remy Frederiksen – for det er jo ikke nemt, når Anne Iben “insisterer” på at hive de bedste musikere ind. Men fremhæves skal du, for jeg mener at høre dig spille en flot, malerisk guitar i “Efterklang” og i “Svanesangen” – det kan du kun selv be eller afkræfte?

Når plade nummer to skal indspilles, kan jeg i øvrigt godt forestille mig (endnu mere af) sprøde og varme keys eller el-orgel fra produceren selv (Jesper Bo Hansen) til din (Anne Iben) fine, lidt ru sangstemme. Måske bare jer to – hvor tekst og melodi smelter sammen.

Det er bare fedt med orgel, hvilket eksempelvis bemærkes i sangen “Ballerup Boulevard”.

Tak for musikken og albummet “Til verdens ende” – det er forfriskende med et opdateret retrospektivt album, der vokser for hver gang, der lyttes.

Folkeklubben, Den Syvende Søn (Michel Belli), Dissing og Las, Peter Sommer og hvad de nu ellers hedder på den hylde, har fået fint selskab af Anne Iben. Det bliver spændene, at følge hendes musikalske udvikling. Jeg lytter med fremadrettet.

Anmeldt af Brian Sandgaard

 

”….en stemme med karakter som efter nogle gennemlytninger ikke forlod mit hoved. En dejlig særegenhed, en skrapsak skøn kvindestemme, som har noget hun gerne vil fortælle… med autoritet.

Med fængende melodier og et yderst kompetent band i ryggen, er denne plade en perle i den danske sangskat…”

Thomas Negrijn, september 2024.

 

”… sangerinden Anne Iben folder sig ud som den danske kvindelige udgave af Sebastian.  

… samlet et fremragende album med meningsfyldte og kompetente tekster, et personligt stærkt album med en stor musisk oplevelse. Hold op hvor er det godt med et stærkt og spændende udtryk… ”

Hans Otto Vanting, september 2024

 

‘Til Verdens Ende’ er et album der fra start til slut ved hvorhen det vil, det er fremragende produceret, har kant og stil og sange som titelnummeret selv (Til Verdens Ende) og ‘På Tynd Is’ er fremragende skrevet og sunget af Anne Iben – hvis stemme henfører mig til bl.a. ‘Anne Grete’, ‘Bifrost’ og ‘Chrissie Hynde’.

Efter 5 aflytninger af albummet, fremstår det lige stærkt!.

Klaus Handsome, september 2024

 

 

Album & singler

Album indspillet i Medley 2023

Anne Iben: vokal + guitar

Jesper Bo Hansen: Producer + keys

Rune Kjeldsen: guitar

Jesper Haugaard: bas

Eddi Jarl: trommer

Musikvideo

 

Galleri

 

Tourplan 2026

14/1: København, Bankeråt (solo)

7/2: Strib, Strib Festival (duo) Strib Vinter Festival – Fire vinterdage med hygge og god musik

7/3: Rinkenæs, Back to The Roots Festival (solo) Back to the Roots Festival – Indendørs festival i marts – Stenvej 10 Rinkenæs, 6300 Gråsten

19/4:Odder, Odder Kirke (fredsturné med Christa Wolf)

22/4: Rørvig, Rørvig kirke (fredsturné med Christa Wolf)

5/5; Roskilde, ROMU

13/6: Bornholm, Folkemødet

30/6: København, Matriklen (Fredsduer) Billetter her: Når verden splitter os: En aften om menneskelighed og relation i en polariseret tid | Billetter | København | Samfund & Kultur | Billetto — Denmark

8/7: Roskilde/Jakobskirken (fredsturné med Christa Wolf)

5/10: Holbæk (fredsturné med Christa Wolf)

12/8: Tjili Pop (trio)

22/8: Løgumkloster Kirke (fredsturné med Christa Wolf)

23/8: Tønder Festival, Campingscenen (solo)

16/9: København, Blågårds Apotek (trio/featured artist)

1/12: Roskilde, Gimle (band) Kommende koncerter – Folk Roskilde

 

Fredssangen “Fredsduer”

Camilla Tiedt og jeg har sammen skrevet fredssangen “Fredsduer”.

Sangen blev oprindeligt skrevet med den intention at give børn en mulighed for at udtrykke sig i forhold til noget så komplekst som verdens tilstand, og det har været overvældende hvor godt både børn – og I voksne har taget i mod vores sang.

Det er målet, at fredssangen distribueres ud til alle skoler til fri afbenyttelse

Den findes gratis her med lydfil, becifringer og korarrangement

http://www.roskildesynger.dk/fredsduer

 

Fredsturné i danske kirker 2026

Fredsturné i kirker 2026

”Selvom jeg vidste, at verden ville gå til grunde i morgen,
så ville jeg alligevel plante et æbletræ i dag”(Martin Luther)

________________________________________

 

Det kan godt være, vi ikke kan skabe fred i hele verden. Men tænk, hvis vi kunne sprede fred og glæde med sange og fortællinger om fred et enkelt sted for en lille stund – og dermed være med til at så et frø…


FREDSRINGE I VANDET
Vi er to sangskrivere på en mission om at sprede “fredsringe” i vandet. At nå folk igennem og med musikken – i det nære og i fællesskabets ånd. Upartisk og upolitisk.

I november 25 var vi på fredsturné i Århus og omegn og er nu i gang med mere fredsmusik; denne gang i de små kirker i Danmarks lokalsamfund. Vi har allerede spillet i Odder og Rørvig Kirke og på nuværende tidspunkt er der planlagt kirke-freds-koncerter i Roskilde, Løgumkloster, Tønder og Holbæk – og flere er på vej.

Vi skriver til jer for at høre, om I skulle have interesse i at være en del af dette initiativ og åbne jeres kirke eller sognehus for en eftermiddag eller aften med tanker og sange om fred?

HÅB OG FÆLLESSKAB
Tilbagemeldingerne fra kirkerne og publikum er meget rørende – mange nævner, at de får fornyet håb af at være med til at synge om fred, og af at opleve, at der er andre, som kerer sig om fredsbudskabet.

Tak for en fin eftermiddag. I aften lader vi duerne flyve op til stjerneskuddene.
Livet er for kort til ikke at ønske…

Arne og Birgit Jørgensen, Rørvig

 

Tak for en dejlig eftermiddag med fine sange om fred…
Birthe Pallesen, Rørvig

 

Vidunderligt at synge ”Fredsduer”.


Vi synger også sangen i vores kor!”

Kirsten Aldt, Odder

 

Tusind tak for besøget hos os og tak for den fine og stemningsfulde aften,
I skabte i kirken.”

Dorte Smedegård & Else Frandsen, Odder

 

Tak for jeres varme og engagement i det vigtige fredsbudskab.”
Ukendt, Odder

OM OS

Vores sange og udtryk er meget forskellige, men fælles for os begge er, at vi synger med budskabet om fred, og vi håber, at netop du/I vil have interesse i at læse nærmere om os – se gerne nedenstående:

Christa Gunilla Wolf
Christa Gunilla Wolf er en turnerende sangskriver med fred på hjerte. I august 2025 drog hun ud på FredsCykelturné langs Vesterhavet fra Blokhus til Tønder, hvor hun spillede sine sange i byerne, hun cyklede igennem. I alt 650 km og 8 spillede gigs, som kulminerede på Tønder Festivals Campingscene. Christa blev interviewet af Radio Tønder og der er aftale med P4Syd om interview på kommende FredsCykelturné.

Sangene handler om kærlighed og fred i det nære, børns ret til at sove i fred og forældres ret til at sørge for dette. Mellem numrene taler hun om vigtigheden af at skabe fred omkring sig, i det små, i de tætte relationer. Om at være dråben, der skaber ringe i vandet.

Lyt f.eks. til Make Love Not War og Lullaby eller se videoen om FredsCykelTurnéen

 

Anne Iben:
Anne Iben har sammen med Camilla Tiedt skrevet sangen ”Fredsduer”, som er en upartisk fredssang i proces omkring at nå ud til alle skolebørn i DK med noder, korarrangement etc. Fredssangen er indtil videre blevet sunget af tusindvis af børn og voksne og er nået vidt omkring; den er bl.a. blevet sunget i skoler, på Klimafolkemødet, af kor, på festivaler, på gader og stræder, i kirker og på plænen i Tivoli i forbindelse med fejring af 80 året for befrielsen.

Noder, becifringer, korarrangement og lydfil findes her til fri afbenyttelse for alle i Danmark: –http://www.roskildesynger.dk/fredsduer

Fredssangen ”Fredsduer” i Roskilde Domkirke 2024 og 2025
2024 Facebook
2025 https://www.facebook.com/reel/1142847567973426

Fredssangen ”Fredsduer” i Trekroner kirke
https://www.instagram.com/p/DC_miC_M5q3/

Fredssangen ”Fredsduer” i Skt. Mortens Kirke i Randers
https://www.facebook.com/reel/1182875386987158

Udover Fredsduer har Anne Iben komponeret antikrigssangen/protestsangen ”Gakkelaksen”, hvor Eik Skaløes søster har været med til at finpudse teksten. Den har bl.a. været fremført i Palæfløjen på Christiansborg, været en tur i TV-avisen og der er aftale med Susanne Mertz om et foto af Anne Iben foran Storkespringvandet forår 2026.

Den kan høres her: (242) Gakkelaksen – YouTube

 

KONCEPT OG ØKONOMI

  • Vi spiller alle dage på alle tidspunkter
  • Vi spiller i ca. 80 min.
  • Vi sørger selv for lydudstyr + at sætte lyden
  • Vi sørger selv for kost, logi og transport
  • Pris 7000,- i alt

 

 

 

Mange fredelige hilsner

 

Christa Wolf
skrivtilchrista@gmail.com
Tlf. 4050 5275
christawolf-musik.dk

Anne Iben
anneiben4000@gmail.com
Tlf. 2263 8646

anneiben.dk

 

 

 

 

 

 

Julesangen “Endelig jul”

Illustration af Caroline Scheibel

billede.png

 

Julesession på Bogart i Holbæk med de henslængte: youtube endelig jul anne iben og de henslængte – Google-søgning

Endelig på Danmarks Rockmuseum 2025: Facebook

https://open.spotify.com/album/1wHhCI6IeQGDJrCnwzttWm?si=kMJAHsWHQ7uIdeMplddlrQ